اکتبر 10, 2018 0
-مفصل.jpg

درمان ورم مفصل

درمان ورم مفصل : ورم مفاصل یا آرتریت نامی کلی است که بیش از صد نوع بیماری های گوناگون را دربرمی گیرد و تقریبا از هر هفت نفر یک نفر گرفتار آرتریت هستند .

دو نوع شایع ورم مفصل

تمام حالات آرتریت،مفصل ها، عضلات، و بافت همبند را دچار می کنند . دو نوع از شایع ترین آنها اُستئوآرتریت (osteoarthirtis) و آرتریت رُوماتوئید (rheumatoid arthritis) نام دارند .

اُستئوآرتریت

این نوع آرتریت گسترده ترین فُرم آرتریت است و بین افراد ۶۵ سال به بالا شایعتر است . این بیماری با درهم شکستگی غضروف های بین مفصلی آغاز می شود و در نتیجه دو سر استخوان به اصطلاح لخت می شود و هنگام حرکت مفصل استخوان با استخوان اصطحکاک پیدا می کند . شکل مفصل تغییر می کند و از خط تعادل خارج می شود . رُشدهای زائد استخوانی که مهمیز (spur) نامیده می شوند در انتهای استخوان ظاهر می شود و ممکن است خرده ریزهای استخوان یا غضروف که از جای خود کنده شده اند در فضای مفصلی رها شوند . این تغییرات باعث سفتی، ورم مفصل، و درد، بویژه درد زانو، مفصل ران و لگن، مفصل های انگشتان، مفصل های بین مهره ها، و مچ یا کف پا می شود .

آرتریت رُوماتوئید (ورم مفاصل)

در این بیماری پرده ای که درون مفاصل را آستر کرده و با ترشحات خود فضای درونی مفصل را مرطوب و لغزنده می کند، دچار التهاب می شود . این التهاب ورم و درد را درپی خواهد داشت و نتیجه اش ساییدگی استخوان و غضروف است . کم کم بافت جوشگاهی جای غضروف آسیب دیده را می گیرد، و مفصل خشک یا از شکل افتاده یا به اصطلاح  “دِفورمه” می شود که گاهی این دِفورمه شدن شدید خواهد بود . آرتریت رُوماتوئید ممکن است کل بافت همبند سراسر بدن را دچار کند و روی قلب، ریه ها، و چشم ها اثر بگذارد .

در مورد آرتریت چه باید کرد ؟

تحقیقات جدید نشان داده است که برای درمان آرتریت تعادل مناسب بین استراحت و ورزش اهمیت زیادی دارد . ورزش زیاده از حد درد را بدتر نمی کند، اما از سوی دیگر ورزش نکردن باعث ضعف عضلانی، کاهش تحرک مفصل، و خمودگی می وشد . برای درد آرتریت خفیف تا متوسط داروهای بدون نسخه می توانند موثر باشند . آسپرین و داروهای دیگر ضد التهابی غیر استروئیدی، به کاهش درد و کاهش ورم آرتریت رُوماتوئید کمک می کند . استامینوفن داروی انتخابی درمان درد ناشی از استئوآرتریت است .و داروهای دیگر ضد التهابی غیر استروئیدی را فقط هنگامی که استامینوفن اثر نکند به کار می برند . املاح طلا و داروهای ضد مالاریا را نیز برای درمان آرتریت روماتوئید مکرر به کار برده اند . بعضی درمان های امیدبخش جدید که سیستم مصونیتی بدن را مهار می کنند و جلوی دفاع افراطی این سیستم را می گیرند اخیرا مورد استفاده قرار گرفته اند زیرا معتقدند پُرکاری سیستم دفاعی بدن در بروز آرتریت روماتوئید نقش دارد .

گرم کردن به فُرم کمپرس آب گرم، بالشتک داغ، یا جکوزی آب گرم نیز می تواند در کاهش درد آرتریت مفید باشد، بعضی از افراد درمان های سرد کردن نظیر کیسه ی یخ یا قرار دادن مفصل دردناک در آب سرد را بهترین راه تسکین در آرتریت می دانند، بخصوص اگر مفصل ورم هم داشته باشد . یا می توان به تناوب از گرم کردن و سرد کردن استفاده کرد .

شایان ذکر است، برای استفاده از این نوع روش های درمانی بهتر است با پزشک مشورت نمایید تا از بروز برخی عوارض پیشگیری شود .

درمان دیسک کمر

درمان آرتروز گردن