نوار مغزی یا انسفالوگرام EEC

سپتامبر 30, 2019 0
-مغزی-یا-انسفالوگرام-EEC.jpg

نوار مغزی یا انسفالوگرام  EEC

نوار مغز یا انسفالوگرام EEC در واقع یکی از روش هایی است که برای سبک فعالیت های الکتریکی مغز و امواج مغزی به کار می رود. این آزمایش الگوهای مغز را ثبت می کند. EEC یک روش بسیار آسان، بدون درد، امن و بدون ایجاد هیچ گونه عارضه خاصی در بیماران می باشد و در تشخیص اختلالاتی مانند تومورهای مغزی، آسیب های ناشی از آسیب به سر، اختلالات خواب و التهابات مغز بسیار مفید می باشد.

کلینیک تخصصی درد پردیس با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند . جهت درمان و انتخاب روش درمانی مناسب با توجه به شرایط خود می توانید با متخصصین درد در کلینیک درد در تهران مشورت نمایید، برای مشاوره تخصصی با شماره های ۸۸۹۱۶۳۰۱۸۸۹۲۵۴۳۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام کلینیک درد پردیس مراجعه کنید .

کاربرد انجام نوار مغز

کاربرد نوار مغز زمانی است که بخواهیم امواج تشنجی را در بیمار ثبت کنیم و یا اینکه بین انواع تشنج افتراق ایجاد کنیم و یا از طریق میزان بروز امواج تتشنجی به اینکه تشنج بیمار کنترل شده و یا به دارو پاسخ داده پی ببریم. ممکن است سایر اختلالات دیگری مانند اختلالات خواب و گاهی لوکالیزه کردن محل اختلال فعالیت مغزی و ضایعه تومور هم توسط نوار مغزی تشخیص داده می شود.

گاهی اوقات اختلالات روانپزشکی نیز توسط نوار مغزی تشخیص داده می شوند. نوار مغز برای سردرد زمانی انجام می شود که به ووجود اختلالات دیگری همراه با سردرد  مانند بروز تشنج یا وجود یک ضایعه ساختمانی در مغز شک کنیم.

نوار مغز چگونه انجام می شود؟

برای انجام نوار مغزی از بیمار خواسته می شود تا بر روی تخت بنشیند یا دراز بکشد. تکنسین الکترودهای کوچکی را به سر بیمار متصل می کند. محلی که این الکترودها متصل می شوند باید عاری از هر گونه چربی باشد زیرا هنگام اتصال الکترودها ممکن است از ژل هایی استفاده شود تا امواج مغزی به راحتی توسط آنها دریافت شود.

امواج دریافت شده به ماشین پلی گراف انتقال و پس از آن بر روی کاغذ ثبت می شود. هنگام انجام نوار مغز تکنسین از بیمار می خواهد تا چشمان خود باز و بسته کند، نفس های عمیق بکشد و یا به سرعت نفس بکشد. گاهی بیمار در مقابل نور چشمک زن و درخشانی قرار می گیرد.

نوار مغزی یا انسفالوگرام EEC

تفسیر نوار مغز

انجام نوار مغز معمولا توسط تکنسینی که دوره دیده انجام می شود اما تفسیر آن حتما باید توسط متخصص بیماری های مغز و اعصاب صورت گیرد. در واقع کار تفسیر نوار مغز دشوار می باشد. الگوی امواج در حالات مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد یعنی دامنه این امواج در زمان خواب و بیداری با هم متفاوت می باشند. هنگام بروز تشنج بامواج خاصی ثبت می شود که بر اساس دامنه و فرکانس آنها می توان تا حدودی نوع تشنج را تشخییص داد. البته شاید به هنگام انجام نوار مغز بیمار هیچ تشنجی نداشته باشد اما با تحریک بیمار و دادن برخی از داروها به او فعالیت های عادی مغز را تحریک می کنند تا بتوانند با شناسایی امواج غیرعادی نوع بیماری را تشخیص دهند.

آمادگی های لازم قبل از انجام نوار مغز

قبل از انجام نوار مغز لازم است بیمار یک سری آمادگی هایی داشته باشد که حتما از قبل به بیمار اطلاع داده می شود. از جمله اینکه از مصرف کافیئین و هر چیزی در ارتباط با آنه خودداری کرده زیرا ممکن است بر روی نتایج آزمایش تاثیر بگذارد. برای انجام آین آزمایش بهتر است پوست سر تمیز باشد و بیمار موهای خود را شسته باشد.

برخی از خدمات کلینیک درد پردیس:

بلوک عصبی

نوار عصب و عضله