ورزش درمانی و فیزیوتراپی

هنگامی که بخشی از بدنتان به درد می آید ممکن است نخستین تمایل شما این باشد که دراز بکشید و استراحت کنید و خود را حرکت ندهید . اما در مورد کمر درد کهنه یا ورم مفصل این کار درست نیست .

در واقع ورزش و حرکت عامل کلیدی کنترل درد است و در بدن مواد ضد دردی به نام آندُرفین ها (endorphins) هستند که در اثر ورزش و حرکت به جریان می افتند . فعالیت بدنی همچنین باعث ریلاکس و آسودگی بافت های بدن می شود و تنش ها و خستگی های روزانه را که اغلب موجب دردهای ماهیچه ای و مفصلی می شوند، برطرف می کند .

ورزش درمانی و فیزیوتراپی

ورزش همچنین از راه بهبود دادن شرایط بدنی ما، ما را در برابر درد مقاوم می کند به گونه ای که در پی آسیب فوراً احساس درد نمی کنیم . در اثر ورزش و سریع تر شدن گردش خون کلسیم بیشتری به استخوان می رسد و از خطر پوکی استخوان کاسته می شود . ورزش در پیشگیری و تخفیف درد به شکل زیر نقش مهمی دارد :

کمر درد

دراز کشیدن و به پشت خوابیدن بهترین راه مقابله با کمر درد کهنه و مزمن نیست . مطالعات مختلف نشان داده است که ورزش و تقویت عضلات ضعیف کمر بهترین راه بهبود کمر درد فعلی و پیشگیری از کمر دردهای آینده است .

اگر دچار کمر درد کهنه هستید پیش از برنامه ریزی برای ورزش با پزشک یا متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید . سپس ورزش های را شروع کنید که به ستون مهره هایتان فشار وارد نیاورد و به آن آسیب نرساند . شنا، دوچرخه سواری یا دوچرخه ی درجا ورزش های خوبی هستند . برنامه ی ورزشی خود را آهسته آهسته شروع کنید . اگر در ورزش تندروی یا زیاده روی کنید احتمال بروز آسیب اضافی دیگری در بین خواهد بود .

ورم مفاصل

ورزش برای جلوگیری از خشکی مفاصل و پیشگیری از دردناک تر شدن آن ها کمک موثری است . پژوهش ها نشان داده اند که ورزش منظم برای نرم شدن حرکات مفصل در التهابات استخوانی – مفاصلی یا اُستئوآرتریت (osteoarthritis) بسیار مفید و موثر است .

برای آگاهی از نوع ورزش مناسب برای ناراحتی مفصلی خود و اینکه مفصل درد شما از چه نوعی است و برای آگاه شدن از توان جسمی خود قبلا با پزشک یا متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید .

زانو درد

بسیاری از پژوهشگران دریافته اند که ورزش دادن ماهیچه های پا برای پیشگیری رویدادهایی نظیر پیچ خوردگی پا، سستی زانو، التهاب وتر و التهابات استخوانی – مفصلی و همچنین برای تسکین درد ناشی از آنها بسیار مفید و موثر است.

در مطالعاتی که در ۱۹۹۴ در فلاند روی ورزشکاران به عمل آمد اثر استراحت، داروهای ضد التهابی، ورزش عضله ی چهار سر ران (ماهیچه ی جلوی ران)، و درمان های دیگر را برای زانو درد با هم مقایسه کردند . معلوم شد در هفتاد درصد افراد مورد مطالعه ورزش دادن عضله بهترین راه درمان زانو درد است .

درمان دیسک کمر

درمان آرتروز گردن