نقرس

نقرس (Gout)

نقرس (Gout) نوعی بیماری مفصلی است و شکلی از آرتریت ها یا ورم مفاصل است که در اثر تجمع اسید اوریک در بدن ایجاد می شود .

نقرس

علائم نقرس

معمولا بیماری نقرس مفصل شست پا را، به خصوص در حمله ی اولیه، فرا می گیرد، اما می توان پاشنه ی پا، روی پا، یا وتر آشیل را هم مبتلا کند . گاهی بویژه در حمله های برگشتی یا عود حمله ها درد می تواند در نقاط دیگری مثل: آرنج، انگشتان، اندام های درونی، زانو، لگن، شانه، مهره ها، یا مچ دست نیز تظاهر کند .

علت نقرس

ریشه ی بیماری نقرس افزایش اسید اوریک است که از راه مواد غذایی وارد می شود یا محصول سوخت و ساخت (متابُلیسم) طبیعی بدن است . اگر بدن نتواند اسید اوریک را درست بسوزاند ممکن است مقادیر زیادی از آن در گردش خون یافت شود . در نتیجه اسید اوریک به صورت بلورهایی درمی آید که در مفصل رسوب می کند . علت این که پاها بیشتر دچار نقرس می شوند این است که بلورهای اسید اوریک در پاها زودتر رسوب می کنند و پاها و دست ها سردتر از جاهای دیگر بدن هستند . با رسوب بلورهای اسید اوریک در مفصل پوست روی مفصل قرمز و برافروخته می شود و ورم آن باعث درد و گاهی تب می شود .

خطرات نقرس

حمله ی نقرس ممکن است روزها یا هفته ها ادامه یابد و سپس فرونشیند . اما حمله ی دوم که ماه ها یا سال ها بعد رخ می دهد، درد بیشتری دارد و به مفصل صدمه بیشتری می زند . با گذشت زمان تکرار حمله ها بیشتر می شود . اگر نقرس درمان نشود، ممکن است بلورهای اسید اوریک سرانجام به صورت ته نشست های شنی گچی شکل رسوب کند که امکان دارد باعث آسیب جدی مفصل ها، کلیه، یا اندام های دیگر شود .

درمان نقرس

در مورد درد نقرس چه می توان کرد ؟ نخست پزشک بیماری های دیگری را هم که نشانه های آن شبیه نقرس است بررسی می کند و مقدار کمی مایع را از مفصل مبتلا بیرون می کشند و آزمایش می کنند که آیا بلورهای اسید اوریک دارد یا نه .

نقرس علاج ندارد، اما می توان آن را زیر کنترل گرفت . هنگام حمله ی درد می توان از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده مرد تا درد و التهاب برطرف شود .

از داروهای جهت درمان بیماری استفاده می شود که جهت مصرف آن بهتر است به پزشک مراجعه نماید . همچنین از ACTH تزریقی نیز استفاده می شود . اگر هیچ کدام از اینها اثر نکرد ممکن است پزشک استروئید ها را تجویز کند . برای پیشگیری از جمله های بعدی امکان دارد پزشک داروهای مختلفی تجویز کند تا سطح اسید اوریک در خون کنترل شود .

به منظور پیشگیری و برای کاهش خطر ابتلا به نقرس، باید از پرخوری بخصوص خوردن گوشت قرمز و مواد پروتئین دار مانند: عدس، لوبیا و امثال آن خودداری کرد، وزن اضافی را کم کرد و آب زیاد نوشید تا به رقیق شدن اسید اوریک کمک شود .

درمان انواع درد

سر درد