فیزیوتراپی ستون فقرات

درد یک علامت است که نشان دهنده وجود یک عامل غیرعادی در بدن می باشد. از بین بردن درد به تنهایی چندان منطقی نیست. از طرفی داروهای مسکن نمی دانند کدام یک از بافت بدن مسئول ایجاد درد هستند تا فقط بر روی همان بافت اثر درمانی خود را بگذارند لذا اثرات خوب یا بد آنها متوجه تمام بدن می باشد.

کلینیک تخصصی درد پردیس با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند . جهت درمان و انتخاب روش درمانی مناسب با توجه به شرایط خود می توانید با متخصصین درد در کلینیک درد در تهران مشورت نمایید، برای مشاوره تخصصی با شماره های ۸۸۹۱۶۳۰۱۸۸۹۲۵۴۳۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام کلینیک درد پردیس مراجعه کنید .

ستون فقرات شامل جسم مهره ای، خار، زوائد مهره ای، دیسک ، رباط های اتصال دهنده تاندون عضلات، غلاف های پوشاننده و کپسول مفصلی همگی شانس ایجاد درد و درگیری دارند. از میان درمان های موجود فیزیوتراپی، روی علت اصلی بروز درد متمرکز است و تنها برای کاهش درد به کار نمی ررود.

فیزیوتراپی کمر چگونه است؟

متخصص فیزیوتراپی با آگاهی از سیستم اسکلتی و عضلانی بدن از سویی دانش حرکت شناسی، می تواند رفتار حرکتی ستون فقرات بیمار را ارزیابی کند. برای روشن تر شدن موضوع یک سیستم دارای چند چرخ دهنده را در نظر بگیرید که تمامی چرخ دنده ها باید با یک نسبت خاص با هم فعالیت کنند تا حرکت خم و راست کردن کمر و چرخش آن به چپ و راست انجام شود. حال اگر بخشی از این زنجیره دچار نقص حرکتی باشد یعنی کمتر از حد لازم و یا بیشتر از حد لازم حرکت کند، حتی میزان حرکت مناسب باشد اما زمان ورود یکی از بخش های زنجیره حرکتی نامناسب باشد، کل سیستم معیوب خواهد شد. این نقص حرکتی موجب ایجاد عدم تعادل در حرکت ستون فقرات می شود و زمینه گرفتاری و فرسایش آنها را فراهم می کند. بیمار مدت ها دارو و مسکن های دیگر را مصرف می کند تا درد را کاهش دهد اما نقص حرکتی همچنان باقی است.

فیزیوتراپی ستون فقرات

درمان دردهای ستون فقرات

• از میان تمامی درمان ها مرسوم برای ستون فقرات تنها فیزیوتراپی است که می تواند الگوهای حرکتی ستون فقرات را شناسایی کند و در صورت معیوب بودن آنها را اصلاح کند.
  • تمرین درمانی موجب تقویت بافت های تضعیف شده کمر می شود و قدرت تحمل آنها را افزایش می دهد. درمان های دستی یکی دیگر از گزینه های انتخابی برای درمان کمر درد محسوب می شود که برای آزادسازی بافت های درگیر بسیار مناسب است.
  • طب سوزنی درای نیدلینگ روش دیگری است که پس از شناسایی نقاط اصلی درد و درگیری به خوبی می تواند کمر درد بیمار را درمان کند.
  • یکی دیگر از درمان های بسیار موثر فیزیوتراپی برای درمان کمر درد ، لیزر پرتوان می باشد و این موج قدرتمند توانایی نفوذ به لایه های عمقی بافت های بدن التهاب را از بین ببرد. همچنین پروسه ترمیم بافت های آسیب دیده را فعال می کند و سرعت بهبود را افزایش می دهد.

فواید لیزرهای پرتوان

اولین ویژگی لیزر بدون عارضه بودن این روش می باشد که آن را به درمانی مطمئن ایمن و اثرگذار تبدیل کرده. با ورود لیزر به بدن سه مکانیسم در سطح سلولی فعال می شود که شامل موارد ذیل می باشد:

• راه اندازی پروسه ترمیم با افزایش تولید ATP
  • کاهش التهاب توسط افزایش سطح اکسید نیتریک
  • بالانس و تنظیم میزان سدیم و پتاسیم که موجب کاهش درد می شود. تشعشع لیزر عمقی با نفوذ به درون بدن و جذب در سلول های بافت صدمه دیدها از طریق روش های یاد شده شروع به ترمیم بافتی می کند.