زانو درد

زانو درد یکی از مشکلاتی است که اکثر افراد در هر گروه سنی در دوره ای از زندگی خود به آن مبتلا شده اند . مفصل زانو یکی از بزرگترین و پرکارترین مفاصل بدن است و همین خصوصیت مفصل زانو آن را در معرض آسیب های جدی به ویژه با افزایش سن قرار می دهد .

زانو درد

زانو فشار استخوان ران را به ساق پا منتقل می کند و به زبان ساده تر انتقال وزن بدن را برعهده دارد و به همین دلیل یکی از مهمترین مفاصل بدن به حساب می آید که به کمک اجزای مختلف خود مانند: لیگامان ها، منیسک ها، کپسول، بروس مفصلی و مایع بین مفصلی باعث سهولت حرکت مفصل زانو و انعطاف پذیری مفصل زانو می شود .

اگر هر یک از این اجزا به دلایل مختلف مانند: ضربه، عفونت، بیماری های ژنتیک و یا حرکات غلط و تکراری به ویژه در ورزشکاران و یا افزایش سن و ابتلا به آرتروز مفصلی دچار آسیب شوند فرد مبتلا به زانو درد می شوند .

علائم زانو درد

بسته به آنکه کدام قسمت درگیر شده باشد، فرد می تواند یک تا چند مورد از علائم زیر را داشته باشد .

• درد در ناحیه جلو زانو
  • درد در ناحیه پشت زانو
  • حساسیت به لمس و سوزش زانو
  • قرمزی
  • افزایش مایع بین مفصلی ( اصطلاحا به آن آب آوردن گفته می شود )
  • مشکل در راه رفتن و محدودیت حرکتی
  • خالی کردن زانو
  • ناتوانی در صاف کردن زانو
  • صدا دادن زانو ( تق تق کردن زانو )

علل زانو درد

به طور کلی علت زانو درد را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد .

آسیب های حاد

آسیب های حاد شامل این موارد می باشد، شکستگی ها، آسیب و یا پارگی رباط ها ناشی از رباط صلیبی، رباط قدامی و خلفی به ویژه در ورزشکاران، پارگی منیسک و دررفتگی های زانو

بیماری ها به ویژه بیماری های عفونی و ژنتیکی

• آرتریت روماتویید که یک بیماری اتوایمیون و یا بیماری ایمنی به حساب می آید و زمینه ژنتیک دارد .
  • بیماری ژنتیکی Osgood Schlatter که بین نوجوان یازده تا پانزده سال شایع است و باعث استخوان سازی بیش از حد طبیعی در استخوان بزرگ ساق پا می شود و مشکلات حرکتی و درد زانو را به همراه دارد .
  • نقرس
  • کیست بیکر
  • بیماری بورسی
  • زانو ضربدری
  • زانو پرانتزی
  • سندروم پتلافمورال

و بسیاری از بیماری های عفونی دیگر که روی زانو درد اثر می گذارند .

بیماری های ناشی از استفاده مستمر و بیش از اندازه از مفصل زانو

مانند : التهاب تاندون کشکک زانو به ویژه در دوچرخه سواران و دونده ها، آرتروز و فرسایش غضروف مفصلی که با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد .

پیشگیری و درمان زانو درد

بهترین کار آن است که با روش های ساده مانند: ورزش های زانو، تصحیح الگوی زندگی، کاهش وزن و استفاده ازمکمل های غضروف ساز از دردهای جدی زانو پیشگیری نماییم .

اما اگر به هر دلیل دچار زانو درد هستید، با توجه به نوع و شدت زانو درد خود که پزشک آن را از طریق رادیولوژی، MRI، سی تی اسکن و گاهی در موارد پیشرفته آرتروسکوپی تشخیص می دهد می توانید درد خود را با روش های زیر تا حد زیادی کاهش دهید .

انجام اقدامات اولیه

در مراحل ابتدایی درد زانو بهتر است چند روز به آن استراحت دهید . روزی سه تا چهار بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به منظور کاهش التهاب کیسه یخ بر روی زانو خود قرار دهید و هنگام استراحت بین دو زانو خود بالشت قرار دهید . همچنین در حالت نشسته یک بالشت زیر پاشنه پا قرار دهید .

مصرف دارو

زانو بند ها و بریس ها

کفش و کفی طبی

فیزیوتراپی

با روش های مختلف مانند: گرما درمانی، تحریک عصبی، تمرینات کششی حرکات دستی و طب سوزنی که توسط فیزیوتراپ اعمال می شود و چند روش دیگر که توسط پزشک تجویز می شود می توان از درد زانو رهایی پیدا کرد .

اگر مشکل زانو جدی باشد و با روش های ذکر شده رفع نگرددو نیاز به جراحی داشته باشد مطابق با نظر پزشک از روش های مانند:  پی آر پی و یا تعویض مفصل زانو استفاده می شود .

درمان دیسک کمر

درمان آسیب های ورزشی

اوزون تراپی

بیوفیدبک

2 thoughts on “زانو درد

1. پانیز - آذر ۸, ۱۳۹۷ در ۲:۵۲ ب.ظ

سلام آقای دکتر خسته نباشید سوالی ازتون دارم ممنون میشم جواب بدید، من بعضی وقتها زانوهام درد میگیره و پله بالا رفتن برایم خیلی سخت میشه و زانو ام صدای تق تق میده، خواستم بدونم دلیلش چی میتونه باشه خیلی نگرانم که دلیلش چه چیزی میتونه باشه با وجود اینکه سنم هم زیاد نیست .

• pardisclinic - آذر ۱۳, ۱۳۹۷ در ۱۱:۱۵ ق.ظ

سلام صدای زانو به تنهایی اهمیت نداره با توجه به سن و سال شما بهترین کار تقویت عضلات چهار سر ران و اوزن تراپی است