ساعات کاری کلینیک
همه روزه ۹ صبح تا ۱۹

درمان دیسک کمر بدون جراحی

یکی از شایع ترین بیماری های که جامعه به آن مبتلا است کمر درد است که در هر هزار نفر یک درصد به این بیماری مبتلا هستند . دیسک کمر، بیماری است که با درد در ناحیه کمر و قسمت های تحتانی پشت همراه می باشد، و در اثر ساییده شدن دیسک ستون فقرات ایجاد می شود.

صفحات بین مهره ها، ساختار محکمی دارند، و همانند رباطی میان مهره ها عمل می کنند و مانع از وارد شدن فشار به ستون فقرات می شوند. دیسک ها نیز با خاصیت انعطاف پذیری که دارند، باعث تسهیل حرکاتی مانند خم شدن، می شوند . دیسک ها به طور طبیعی، با افزایش سن و استفاده، سفت می شوند، به همین خاطر، دیسک کمر، بیماری است که به مرور زمان تشدید می یابد .

درمان دیسک کمر بدون جراحی

تشخیص دیسک کمر

ام.آر.آی بهترین روش تشخیصی برای نشان دادن دیسک های بیرون زده یا پاره شده است . این فشار موجب التهاب در ریشه های عصبی گشته و به تناسب محل و ریشه ی درگیر، علامت های مختلفی مثل درد، کاهش حس و یا اختلالات حرکتی در اندام مربوطه ایجاد می کند .

علائم دیسک کمر

فشار دیسک کمر بیرون زده یا پاره شده بر ریشه ی عصبی، موجب پدید آمدن درد در محلی دورتر خواهد شد و این می تواند موجب اشتباه بیمار در شناسایی محل واقعی مشکل گردد . اغلب بیماران نمی توانند ارتباط بین وجود درد در قسمت های مختلف اندام ها (دست یا پا) را در فتق دیسک را درک نمایند .

درد ساق پا دلایل متعددی دارد که از آنها می توان به اختلالات عروقی (نارسایی های سرخرگی و سیاهرگی مثل واریس)، مشکلات تاندونی، عفونت ها و تومور ها اشاره کرد . درد های سیاتیکی نیز از جمله دلایل این دردها به شمار می روند که اغلب با سایر علامت های فتق دیسک همراهند .

درمان دیسک کمر با لیزر

چندین سال است که لیزر درمانی در درمان دیسک کمر مورد استفاده قرار می گیرد که قدمت این روش درمانی در کل دنیا به بیست و هشت سال می رسد . لیزر جز یکی از درمان های مکمل کمک کننده به درمان طبی است .

راه های متفاوتی زیادی وجود دارد که بر اساس شدت دیسکی که بر روی عصب فشار می آورد . معمولا از نظر علمی در موارد حاد و اورژانس که شدت بسیار زیاد باشد از درمان های غیرجراحی یا در واقع درمان های کنسرواتیو مانند: ورزش های درمانی و فیزیوتراپی، آب درمانی و دارو درمانی استفاده می شود که این نوع درمان ها، جز درمان های اولیه می باشد . اگر این درمان ها طی شش هفته درمان را کامل نکند و بیمار همچنان درد داشته باشد یا ممکن است علائم عصبی پیدا کنند در این زمان است که بحث جراحی پیش می آید .

نحوه انجام درمان دیسک با لیزر

یکی از روش های درمان دیسک کمر، بیرون زده لیزر درمانی است . این روش بصورت سرپایی بوده و بدون بیهوشی و در اتاق عمل انجام می شود . در این روش پوست بیمار فقط به اندازه نوک سوزن سوراخ شده و هیچ باز کردن پوستی صورت نمی گیرد .

طول عمل یک ساعت و نیم است . بیمار در اتاق عمل به صورت خوابیده بر روی شکم قرار می گیرد . پس از آن فشار خون و ضربان قلب مرتبا در حین عمل گرفته می شود . سپس با استفاده از سوزن بسیار کوچکی بی حسی موضعی در محل عمل انجام می شود . پس از بی حسی موضعی سوزن مخصوص لیزر با هدایت دستگاه تصویر برداری به محل مورد نظر وارد می شود . محل ورود سوزن در تلویزیون مخصوص قابل مشاهده می باشد .

ماده رنگی حاجب به داخل دیسک تزریق شده، سپس فیبر لیزر از طریق سوزن کارگذاری می شود . از طریق فیبر انرژی لیزر به داخل دیسک وارد می گردد، لیزر دیسک بیرون زده را درمان می کند . در پایان سوزن خارج و محل ورود آن پانسمان می شود .

پس از آن بیمار هوشیار و بیدار به ریکاوری با اتاق پس از عمل منتقل می شود . بیمار پس از نیم ساعت به بخش منتقل و بعد از ۳ ساعت از بیمارستان با پای خود مرخص می شود .

بیمار سه روز اول را در منزل استراحت نسبی می کند و پس از آن می تواند به سر کار و زندگی خود بر گردد و تا دو هفته بایستی کارهای سنگین انجام نداده و از کمربند طبی استفاده نمود .

کلام آخر

شکل ایستادن ما، جدا از احساساتی که به خودمان انتقال می دهد و برداشتی که به ذهن افراد دیگر منتقل می سازد، می تواند مستقیما بر سلامت بدنمان نیز اثرگذار باشد؛ قوز کردن که به صورت شایعی در افراد مختلف دیده می شود، بطور مشخصی موجب آرتروز ستون فقرات و همچنین بیرون زدگی دیسک های مختلف شده، مشکلات جدی را برای سلامت این ساختمان مهم ایجاد خواهد کرد .

به هم خوردن انحناهای طبیعی ستون فقرات گردن، فشار بیش از حد بر دیسک های نواحی بین پشت و کمر، افزایش گودی کمر و ده ها مشکل دیگر، از جمله اختلالاتی می باشند که این حالت به بدن ما تحمیل می کند . لذا به منظور پیشگیری از این بیماری و درمان آن و انتخاب روش درمانی مناسب با توجه به شرایط خود می توانید با متخصصین درد در کلینیک درد در تهران مشورت نمایید، برای مشاوره تخصصی با شماره های ۸۸۹۱۶۳۰۱ ۸۸۹۲۵۴۳۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام کلینیک درد پردیس مراجعه کنید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین کلینیک درد در تهران مراجعه نمایید .

برخی از خدمات کلینیک درد پردیس:

درمان انواع درد

کمر درد