آرتروز

بیماری آرتروز شیوع بسیاری پیدا کرده است آیا می توان آرتروز را متوقف کرد ؟

آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی است و آرتروز معمولا سیر پیشرونده دارد و با درمان های امروزی فقط می توان سرعت پیشرفت آن را کاهش داد، لذا پیشگیری بسیار مهم تر از درمان است . به حالت پا پرانتزی در زانو ها دقت نماید چرا که می تواند منجر به آرتروز زودرس گردد و معمولا تا زمانی که مفصل را خراب نکرده است بدون علامت می باشد .

آرتروز بیماری است که مشخصه ی آن تخریب پیشرونده مفصل است . آرتروز در خانم ها شایع تر است و هر چه فرد مسن تر باشد احتمال ابتلا بیشتر خواهد بود، به طوری که در غالب افراد مسن ما شواهد آتروز را می توانیم ببینیم .

انواع آرتروز

آرتروز به دو دسته ی اولیه و ثانویه تقسیم می شود . فرم اولیه آن فرمی است که با افزایش سن رخ می دهد و فرم ثانویه ناشی از بیماری ها همانند بیماری های عفونی و روماتیسمی عارضه می شود و همیشه ما باید سعی کنیم که در آرتروز علت وجودی آن را شناسایی و علت آن را برطرف کنیم زیرا که با برطرف کردن علت می توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت .

علت بروز بیماری آرتروز

مهم ترین علت آن افزایش سن هست و هر چه سن بالاتر خطر ابتلا به آن بیشتر خواهد بود . دومین علت ایجاد بروز بیماری آرتروز ژن می باشد برخی  از آتروزها همانند آتروزی که در بندهای انگشتان داریم این ها جنبه های ژنتیکی دارند .

از دیگر علل های که می توان نام برد عبارتست از:

آسیب های مفاصل از علل های مهم ابتلا به آتروز هستند . آسیب های وارد شده به مفاصل و درمان نشدن آن ها همانند آسیب های وارد شده به منیسک و دیگر اجزای آن است .

علائم بیماری آرتروز

• صدای مفاصل
  • تورم مفاصل

کلینیک تخصصی درد پردیس با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند . برای مشاوره می توانید به کلینیک درد در تهران مراجعه نمایید .

درمان آرتروز

تجمع چربی در بدن باعث ترشح مواد سمی در بدن می شود که می تواند بر روی نقاط مختلف بدن همانند قلب و عروق و مفاصل تاثیر سوء بگذارد . هر چه عضلات اطراف مفصل آرتروز قوی تر باشد، خطر پیشرفت کاهش می یابد، آسیب مفصلی را جدی بگیرید و سعی نکنید بدون مراجعه به پزشک و فقط با کاهش فعالیت آن را در دراز مدت درمان کنید .

درمان غیر دارویی آرتروز

درمان های غیر دارویی آرتروز برای موفقیت آمیز بودن درمان آرتروز الزامی است . مهم ترین اقدامی که می تون انجام دهیم این است که وزن مناسب داشته باشیم و هر پنج کیلو وزنی که اضافه داشته باشیم باعث سرعت پیشرفت بیماری را سی درصد افزایش می دهد .

تغذیه مناسب

تغذیه بعضی از عوامل تغذیه ای اثر مثبت بر روی بیماری خواهد داشت و کمبود بعضی از مواد خطر پیشرفت بیماری آرتروز را تحدید می کند . مصرف ویتامین D , C می تواند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد و برعکس بعضی از مواد می تواند تا حدودی جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد .

انجام ورزش مناسب

یادمان باشد ورزش براساس سن، شرایط فیزیکی و بیماری های زمینه ای می تواند کاملا متغییر باشد . ورزش مناسب نقش کلیدی در سلامت مفاصل و جلوگیری از پیشرفت آرتروز دارد .

پرهیز از اقدامات پیشرونده بیماری

از اقداماتی که می تواند بیماری را تشدید کند، حتما پرهیز نمایید . به طور مثال در آرتروز گردن حرکت طولانی مدت خم کردن زانو، در آرتروز زانو نحوه نشستن همانند چمپاتمه زدن، چهار زانو و دو زانو زدن و در آرتروز کمر انجام فعالیت های سنگین و خم شدن های بیش از حد می باشد .

استفاده از بریس

در صورت ابتلا به بیماری آرتروز می توانید با تجویز پزشک از کمربندها، زانوبندها و … استفاده نمایید .

درمان آتروز با ارتوکین تراپی

شیوه های جدید برای درمان بیماری آرتروز وجود دارد که یک نوع از این شیوه درمانی جدید ارتوکین تراپی می باشد . شیوه ای که متخصصان طب فیزیکی و توانبخش ها به درمان آن می پردازند . در این روش از خون خود فرد تهیه می شود و این خون در فرآیند چهار مرحله ای آماده سازی صورت می گیرد و هر مرحله هفت تا پنج روز یکبار باید به فرد تزریق شود .

با این روش های درمانی جدید می توان روند تخریب مفصل را مهار می کند و هم اینکه خاصیت ضد التهابی دارد و پر از فاکتور رشد است . در روش ارتوکین تراپی درد بلافاصله شروع به خوب شدن می نماید اما بازسازی زمان می برد . بازسازی با توجه به شدت بیماری متفاوت می باشد .

درمان آرتروز با PRP

از یک درمان جراحی وسیع به سمت درمان های جدیدی می رویم که کمتر آسیب جدید به بیمار وارد شود . سلول درمانی یا پی آر پی زانو روشی است که با پیشرفت علم و تکنولوژی به کمک افراد آماده است . یک روش فوق العاده بی خطر و معجزه گر در درمان آرتروز های خفیف، متوسط و حتی آرتروز های پیشرفته که در آن بیمار کاندید تعویض مفصل می باشد به طوری که شصت تا هشتاد درصد از درد بیمار برای مدت حدود یک سال کاهش می یابد . مطالعات جدید هم کارایی درمان آرتروز با PRP (پی آر پی) در تامین و تسکین درد مفصل زانو دچار آرتروز را به اثبات رسانده است .

درمان آرتروز با اوزون تراپی

اوزون، گاز بی رنگی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. از این گاز، در بهبود عملکرد بدن، استفاده از اکسیژن و تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود . اوزون تراپی یا همان اوزون درمانی، روشی است که با استفاده از گاز اوزون، در درمان بیماری ها و زخم ها استفاده می شود .

اوزون تراپی، روشی است که از رشد باکتری ها و ویروس های مضر جلوگیری می کند. به طور مثال، در صورتی که عفونتی وارد بدن شما شده باشد، اوزون تراپی مانع از گسترش عفونت و باکتری خواهد شد. اوزون تراپی یکی از موثرترین روش ها در درمان عفونت های ایجاد شده توسط باکتری، ویرس، قارچ و مخمر می باشد.

کلام آخر

پیشگیری بهتر از درمان است، قبل از اینکه به فکر درمان بیماری آرتروز باشید بهتر است سعی کنید تا سبک زندگی خود را تغییر دهید تا به بیماری آرتروز مبتلا نشوید . برای اکثر افراد یک مرحله درمان کافی است و می توانیم شاهد کاهش علائم بیماری بوسیله یکی از روش های درمانی باشم که برای افراد رضایت بخش خواهد بود و بیمار به درمان مجدد نیازی نداشته باشد . اما نوع روش درمان باتوجه به شرایط و شدت بیماری و تشخیص متخصصین متفاوت خواهد بود به منظور مشورت و کسب اطلاع بیشتر در خصوص درمان بیماری آرتروز و پیشگیری از آن می توانید با شماره های ۸۸۹۱۶۳۰۱ ۸۸۹۲۵۴۳۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام کلینیک درد پردیس مراجعه کنید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین کلینیک درد در تهران مراجعه نمایید .