درمان آرتروز گردن

استئوآرتریت یا همان آرتروز، زمانی اتفاق می افتد که غضروف محافظ میان استخوان ها کاهش می یابد، در نتیجه، استخوان ها در تماس با یکدیگر قرار گرفته، بر روی هم ساییده می شوند، که در نهایت منجر به بروز درد و تورم در ناحیه درگیر خواهد شد.

علت بروز آتروز گردن

• عوامل ژنتیکی. این نوع آرتروز عمدتا زمینه ارثی و ژنتیکی دارد، و اغلب یکی از اعضای خانواده به این درد مبتلا بوده اند.
  • آسیب و صدمه. در صورت آسیب مفصل، مانند پارگی در غضروف و یا کپسول محافظ مفصل، مفصل ملتهب و متورم شده و آرتروز پدیدار می شود. آسیب هایی از قبیل، زمین خوردن و یا آسیب های ورزشی.
  • کار در مشاغل سنگین، که در آن ها گردن بیشتر درگیر می باشد. مواردی مانند بلند کردن اشیای سنگین باعث می شود فشار بیشتری به گردن وارد شود.
  • افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند، بیشتر در معرض آرتروز گردن قرار دارند.

علائم و نشانه های آرتروز گردن

شدت علائم آرتروز گردن از خفیف گرفته تا شدید، متغیر می باشد، گاهی شدت درد می تواند به حدی باشد که مانع انجام کارها و فعالیت های ساده و روتین فرد شود.

یکی از مشخصه های اصلی علائم آرتروز گردن، ایجاد زائده‌های کوچک استخوانی (استئوفیت‌) در کناره‌های مهره‌ها است. به علاوه دیسک ها در گذر زمان و به دلیل فرسایش ناشی از افزایش سن، باریک می شوند. بسیاری از اشخاص در اثر این فرایند طبیعی دچار هیچ گونه علامت خاصی نمی‌شوند، برای مثال در پرتونگاری (اشعه ایکس) گردن ویژگی‌هایی مانند زائده استخوانی یا تحلیل رفتن دیسک مشاهده می‌شود.

درد ناشی از آرتروز گردن

درد، یکی از شایع ترین نشانه های آرتروز گردن می باشد. این درد معمولا به صورت تدریجی آغاز می شود و ممکن است در طول روز و با کار کردن تشدید پیدا کند. در مراحل اولیه، فرد متوجه درد و سفتی در گردن خود خواهد شد.

برخی مشخصه های درد ناشی از آرتروز گردن به شرح زیر می باشد:

• معمولا درد ناشی از آرتروز، صبح ها و بعد از بیدار شدن از خواب احساس، و با حرکت دادن گردن بدتر خواهد شد.
  • درد در انتهای روز و به هنگام خواب، شدت می یابد.
  • درد ناشی از آرتروز گردن، معمولا شانه ها را نیز درگیر می کند.
  • شدت درد می تواند به حدی باشد که خواب فرد را بر هم بزند.
  • این نوع درد، معمولا باعث بروز سر درد، و درد قسمت پشتی سر می شود.

گاهی ممکن است تمامی علائم گفته شده در یک فرد دیده شود.

تشخیص آرتروز گردن

ممکن است آرتروز گردن با بیماری هایی که علائم مشابهی را دارند، اشتباه گرفته شود. به همین خاطر توصیه می شود در صورت مشاهده چنین علائمی در گردن، حتما به متخصص مربوطه مراجعه کنید تا از بروز آسیب های بعدی نیز پیشگیری شود، و درمان بهتر و موثرتری برای شما در نظر گرفته شود.

جهت تشخیص آرتروز گردن، پزشک ابتدا به بررسی سابقه پزشکی فرد، علائم موجود و نحوه و سبک زندگی فرد می پردازد. معمولا تست هایی جهت بررسی علت بروز درد در گردن، انجام خواهد شد. اشعه ایکس (جهت تعیین محل دقیق آسیب)، MRI (جهت کسب اطلاعات کافی در مورد استخوان و بافت های نرم گردن) و الکترومیوگرافی  (نوار عصب و عضله، جهت سنجش فعالیت های الکتریکی) از جمله روش های تشخیصی آرتروز گردن می باشند.

بعد از انجام معاینات لازم، بهترین گزینه درمانی، و ترجیحا درمان غیر جراحی برای فرد در نظر گرفته خواهد شد.

درمان آرتروز گردن

گزینه های درمان آرتروز گردن، بر اساس شدت علائم و تاثیر این اختلال بر کیفیت زندگی و توانایی انجام کارها، برای فرد در نظرگرفته می شود. در بسیاری از موارد، درمان های غیر جراحی توصیه می شود. در صورت عدم بهبود علائم و تسکین درد، با روش های غیر جراحی، درمان جراحی توصیه می شود.

• درمان غیر جراحی

در صورتی که شدت علائم آرتروز گردن در حد خفیف و متوسط باشد، درمان غیر جراحی از سوی پزشک توصیه می شود. برخی از این روش ها عبارتند از:

• استراحت کردن. گاهی محدود کردن دامنه حرکتی گردن حتی برای مدت زمان کوتاهی، می تواند در تسکین درد و کاهش التهاب موثر باشد.
  • استفاده از کمپرس یخ و یا گرم نگه داشتن مفصل. در برخی موارد، قرار دادن کیسه یخ برروی مفصل، به خصوص بعد از کار و فعالیت، باعث کاهش درد و التهاب خواهد شد. در حالی که در برخی افراد، گرم نگه داشتن گردن، و یا دوش آب گرم به تسکین درد کمک می کند.
  • مصرف دارو. داروهای ضد التهابی، داروهای غیر استروئیدی، مانند ژلوفن و ناپروکسن، از جمله داروهایی هستند که جهت کاهش و تسکین درد، تجویز می شوند. استامینوفن نیز یکی از مسکن هایی است که مصرف می شود.
  • زندگی فعال. ورزش در حد متعادل، برای حفظ سلامت مفاصل بسیار توصیه می شود. درست است زمانی که متوجه درد در گردن می شوید، بهتر است استراحت داشته باشید، اما ورزش و فعالیت بدنی از بروز عوارض بعدی آرتروز گردن پیشگیری می کند.

به عنوان مثال، پیاده روی از جمله ورزش هایی است که در پیشگیری از بروز آرتروز گردن بسیار موثر می باشد.

اما در صورتی که علائم کمی شدیدتر باشد، درمان های زیر توصیه می شود:

• انجام هر گونه فعالیتی که باعث تشدید درد و گرفتگی گردن می شود، بایستی کنار گذاشته شود.
  • فیزیوتراپی. فیزیوتراپی از جمله اقداماتی است که در تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی بسیار موثر می باشد.
  • مصرف داروهای تجویز شده، جهت رفع درد، اسپاسم و گرفتگی گردن.
  • ماساژ. ماساژ یکی از روش هایی است که باعث می شود تا عضلات گردن شل شود، و در تسکین درد نیز موثر می باشد.
  • درمان جراحی

در صورتی که درد و آرتروز گردن با روش های گفته شده، بهبود نیابد، درمان جراحی برای فرد در نظر گرفته خواهد شد. در چنین شرایطی شدت درد به حدی می رسد که مانع از انجام کارها وفعالیت های روزانه فرد می شود، و این درد منجر به بی حسی و ضعف بازوها و دست ها نیز خواهد شد.

روش های جراحی به این صورت می باشد که، جراحی از قسمت جلویی و یا پشتی گردن آغاز و قسمت آسیب دیده و دیسک گردن برداشته خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به کلینیک درد در تهران مراجعه نمایید .