درمان آرتروز با ارتوکین تراپی

همانطور که همه ما میدانیم آرتروز یک بیماری تخریبی و پیشرونده است که غضروف و مفاصل را درگیر می کند و بیشترین مفاصلی که درگیر آرتروز می شوند، عموما زانوها و مفصل لگن هستند. هنوز علت مشخصی برای بیماری آرتروز یافت نشده است اما عوامل مختلفی در بروز آرتروز نقش دارد. امروزه از روش های متفاوتی در درمان آرتروز استفاده می شود که یکی از این روش ها، ارتوکین تراپی می باشد.

ارتوکین تراپی چیست؟ در چه درجاتی از آرتروز از ارتوکین تراپی استفاده می شود؟

برای دریافت پاسخ این سوالات در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی درد پردیس با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند . جهت درمان و انتخاب روش درمانی مناسب با توجه به شرایط خود می توانید با متخصصین درد در کلینیک درد در تهران مشورت نمایید، برای مشاوره تخصصی با شماره های ۸۸۹۱۶۳۰۱۸۸۹۲۵۴۳۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام کلینیک درد پردیس مراجعه کنید .

درجات طبقه بندی آرتزوز

آرتروز طبقه بندی های مختلفی دارد

• خفیف
  • متوسط
  • شدید

در درجات خفیف آرتروز پزشکان معمولا به بیماران در استفاده صحیح از مفصل، رعایت ارگونومی و فشار وارد نکردن به آن و استفاده از داروهای ضد التهاب توصیه می کنند اما در مراحل بالا و گریدهای آخر بیمار نیاز به آرتروپلاستی یا تعویض مفصل پیدا می کند.

عوامل بروز آرتروز

• وجود دفرمیتی هایی در اندام های فرد
  • وجود بیماری های زمینه ای مانند روماتیسم
  • بالا بودن وزن
  • لایف استایل یا سبک زندگی
  • تاثیر عوامل محیطی

ارتوکین تراپی چیست؟

ارتوکین یکی از روش های درمان درد می باشد و به عنوان یکی از درمان های هوشمند آرتروز از کشورهای اروپایی به بازار ایران عرضه شده است. روش ارتوکین تراپی می تواند در کاهش علائم آزار دهنده آرتروز مانند درد، التهاب مفاصل و تورم موثر باشد. همچنین به کمک روش ارتوکین تراپی می توان دردهای ناحیه شانه، گردن، ران را به طور چشمگیری کاهش داد.

نحوه انجام روش ارتوکین تراپی

ابتدا با یک سرنگ خون بیمار گرفته می شود. حدود ۵۰ تا ۶۰ میلی متر از خون بیمار برای ساختن داروی ارتوکین مورد نیاز می باشد. خون دریافت شده از بیمار به مدت ۲۴ ساعت در انکوباتور ویژه در دمای ۳۷ درجه سانتی گراد به مدت ۶ تا ۹ ساعت قرار داده می شود. سپس گلبول های سفید توسط کریستال های موجود در کیت تحریک می شوند و عوامل التهابی تولید می شود.

در مرحله بعد خون را به مدت ۱۰ دقیقه با دور ۵۰۰۰ دور سانتریفیوژ می کنند تا IL- 1Ra از سایر اجزای خون جدا سازی شود. پس از آن جداسازی IL- 1Ra تغلیظ و فیلتر می شود. و مرحله بعد تزریق این سرم به نواحی مورد نظر توسط پزشک صورت می گیرد.

درمان آرتروز با ارتوکین تراپی

مزایای روش ارتوکین تراپی

• استفاده از این روش به بستری نیاز ندارد و یک روش کاملا سرپایی می باشد.
  • این روش هیچ گونه عارضه ای ندارد.
  • ماده بدست آمده دارای موادی است که موجب کاهش التهاب و در مفاصل شده و در نتیجه دردهای ناشی از آسیب های مفصلی را کاهش می دهد.
  • از آنجایی که برای ساخت ماده ارتوکین از خون بیمار استفاده می شود با بدن سازگاری کامل دارد بنابراین هنگام تزریق هیچ عارضه ای را برای بدن ایجاد نمی کند.
  • استفاده از این روش موجب کاهش مصرف مسکن ها می شود.
  • ارتوکین تراپی موجب بهبود دردهای ناشی از التهاب مفاصل و دردهای آرتروزی می شود.
  • همچنین موجب بهبود کیفیت زندگی فرد می شود.
  • فرآیند التهابی پس از تزریق به سرعت متوقف می شود.
  • درمان آسیب های ورزشی در ورزشکاران و فوتبالیست ها

سرم ارتوکین طی چند مرحله تزریق می شود؟

بسته به میزان آسیب دیدگی مفصل و تشخیص پزشک تزریق سرم ارتوکین به ناحیه صورت می گیرد. اما به طور معمول تزریق این ماده باید بین ۴ تا ۶ مرحله به فواصل یک هفته ای صورت گیرد. طول اثر این روش بین ۲۰ تا ۲۲ ماه می باشد و می تواند پروسه التهابی را متوقف کند و از پیشرفت آرتروز جلوگیری کند.