درد ناشی از آسیب عصبی

عصب درد (neuralgia) یا درد مربوط به بیماری عصب (neuropathic pain) اصطلاح پزشکی برای درد ناشی از آسیب عصب است . این درد آن گونه که بعضی تصور می کنند یک درد ذهنی نیست – بلکه فقط ناشی از آسیب یا بیماری عصب است . در زیر چند نمونه از این نوع درد را توضیح می دهیم :

درد ناشی از آسیب عصبی

بیماری اعصاب محیطی

این بیماری مربوط به نقص رشته های عصبی خارج از مغز و نخاع است . بیماری اعصاب محیطی ممکن است به علت های گوناگون، از جمله اعتیاد به الکل، کمخونی، مرض قند، تماس زیاد با مواد شیمیایی صنعتی یا کشاورزی، کمبود یا سوء مصرف بعضی ویتامین ها، یا بعضی داروها پدید آید .

نورالژی عصب سه قلو

نورالژی عصب سه قلو (Trigeminal neuralgia) مربوط به عصبی است که از ریشه ی خود سه شاخه می شود و به چشم، گونه، لب و چانه عصب می دهد، به همین جهت آن را عصب سه قلو می نامند . عصب سه قلو از اعصاب مهم صورت است و کنترل حس دندان ها، دهان، صورت، و حفره ی بینی، و همچنین کنترل حرکات آرواره را به عهده دارد . اگر این عصب دچار آسیب و بیماری شود ممکن است به صورت دندان درد شدید احساس شود . امکان دارد بیمار به دندانپزشک مراجعه کند و به درمان دندان های او بپردازند یا حتی ریشه ی دندانش را بتراشند و عصب کُشی یا به اصطلاح “روت کانال” کنند . ولی این کارها فایده ای ندارد، لذا باید نخست تشخیص داده شود که این درد مربوط به دندان نیست و ناشی از بیماری عصب سه قلو است .

حملات درد ممکن است شدید باشد، اما معمولا تسکین موقتی می یابد و تا چند ماه و حتی چند سال از درد خبری نیست . ولی خیلی از موارد هم هست که حملات درد مکررتر می شود . نورالژی عصب سه قلو بیشتر در سنین بالای هفتاد بروز می کند .

نورالژی پس از زُنا

پس از آن که تبخال های زُنا از روی دنده ها یا جاهای دیگر از بین رفت، ممکن است درد آن به فُرم نورالژی پس از زُنا تا یکسال بعد هم ادامه یابد .

در مورد درد ناشی از آسیب عصب چه می توان کرد

درمان آسیب عصبی بسته به نوع آسیب فرق می کند . محل آسیب، شدت درد، و عوامل زیربنایی که باعث آسیب عصب شده اند، تعیین کننده ی نوع درمان هستند .

درمان نورالژی عصب سه قلو

پزشکان برای درمان نورالژی عصب سه قلو معمولا دارو تجویز می کنند . اما اگر دارودرمانی اثر نکرد عمل جراحی را توصیه می کنند و مطالعات جدید نشان داده است که برداشت فشار رگ های ریز از روی ریشه ی عصب سه قلو درمان موثری است . در این جراحی رگ های خونی را که بر روی ریشه ی عصب فشار وارد آورده اند از آنجا جدا می کنند یا برمی دارند .

از میان درمان های آلترناتیو گزارش شده است طب سوزنی هم برای درمان درد ناشی از نِورالژی عصب سه قلو موثر بوده است .

درمان نِورالژی پس از زُنا

درمان می تواند از گرمادرمانی، سرمادرمانی تا بلاک عصب، بسته به شدت درد، انتخاب شود .

درمان دیسک کمر

درمان آرتروز گردن