حالاتی که با بلاک عصب درمان می شوند

در زیر خلاصه ای از حالات دردناکی را که با بلاک عصب می توان تسکین داد بیان می کنیم :

دردهای عصبی ناشی از ناراحتی ستون مهره ها

شایع ترین بلاک عصب برای این نوع درد بلاک یا تزریق زیر سخت شامه ای است که معمولا با یک داروی بی حس کننده ی موضعی یا یک داروی استروئیدی ضد التهابی انجام می شود . هدف از این کار تسکین درد و آسان شدن اعمال توانبخشی یا فیزیوتراپی است .

حالاتی که با بلاک عصب درمان می شوند

دردهای سرطانی

معلوم شده است که بلاک های تخریب عصبی بویژه برای درمان دردهای سرطانی که اندام های داخلی را گرفتار کرده اند کمک کننده است . دردهای ناشی از سرطان معده، سرطان اندام های لگنی، و سرطان نواحی سر و گردن نیز از راه بلاک های تخریب عصبی برطرف می شود .

نشانگان (سندرم) درد عضلات صورت

این نوع درد طولانی عمیق و نیزه ای است . درد در نقاط حساسی از صورت تمرکز دارد، این نقاط مرکز درد را نقاط ماشه می نامند . تزریق داروهای بی حس کننده ی موضعی در نقاط ماشه بلاک عصب ایجاد می کند، یعنی راه امواج عصبی انتقال دهنده ی درد را می بندد و درد برطرف می شود . البته برای درمان علل زیربنایی این درد که مربوط به اختلالات عصبی به نام عصب سه قلو است باید اقدامات درمانی ریشه ای نیز انجام شود .

بیماری رگ های محیطی بدن

این نوع بیماری ها در پزشکی زمینه ی وسیعی دارند که شامل گردش خون است که دست یا پا را گرفتار می کند و اگر درد شدید باشد بلاک عصب می تواند به تسکین درد کمک کند .

دیستروفی رفلکس سمپاتیک

ثابت شده است که بلاک عصب برای تشخیص و درمان این بیماری مفید است . این بیماری حالتی است که ممکن است به علت ضربهه جسمی ایجاد شده باشد . درمان با چند بار بلاک عصب در طول دوره ای از زمان یا بلاک مداوم انجام می گیرد، به شرط آن که یک سوند ماندگار در محل قرار دهند . اگر در سه تا شش ماهه ی شروع بیماری بلاک عصب را انجام دهند موثر تر خواهد بود .

زُنا و عصب درد پس تبخالی

مطالعات متعدد نشان داده است که بلاک عصب برای درمان درد زُنا که بیماری دردناک ناشی از نوعی ویروس تبخال در مسیرهای عصبی بدن است که اگر در اوایل شروع بیماری به کار رود بسیار موثر خواهد بود .

انواع دیگر سر درد و گردن درد

میگرن های سخت، سردردهای دوره ای، و سردردهای تنشی را که به داروهای دیگر پاسخ نمی دهند گاهی می توان با بلاک عصب با موفقیت درمان کرد .

بلاک عصب را همچنین می توان برای تسکین دردهای عصبی صورت که حالت تیر کشیدن در مسیر یک یا چند عصب صورتی را دارد به کار برد .

آثار جانبی

هر نوع بلاک عصب ممکن است باعث خونروی و عفونت شود، و مشکلاتی به بار آورد . لذا این کار باید به دست متخصص وارد انجام شود . بلاک عصبی تخریبی اگر برنامه ریزی صحیحی نداشته باشد و درست انجام نشود ممکن است به رشته های عصبی نزدیک عصب مورد نظر سرایت کند و موجب آسیب عصبی دائمی در اعصاب دیگر شود . این مساله می تواند باعث فلجی، بی حسی، یا اختلال حسی، یا عصب دردهای بیشتری شود .

علاوه بر عوارضی که ذکر شد، هر کدام از روش های متعدد بلاک عصب دارای عوارض جانبی خاص دیگری است، بعضی شدید، و تعدادی هم خطرناکند . بیمار باید از احتمال عوارض و امکان خطرات ناشی از بلاک عصب که به خاطر تسکین درد انجام می شود مطلع باشد . باید قبلا ً با پزشک خود در این باره خوب مشورت کنید .

مواردی که بلاک عصب نباید انجام شود

در موارد زیر انجام بلاک عصب توصیه نمی شود:

وقتی نقص انعقادی (مشکلات مربوط به لخته شدن خون) در بین باشد .

وقتی عفونت بویژه در نواحی مربوط به بلاک عصب وجود داشته باشد .

وقتی بیمار استرس زیادی نداشته باشد یا تحمل درد در او بالا باشد .

وقتی به عللی ناتوان باشد و مثلا ً نتواند موضوع عمل را بفهمد و قادر به همکاری کامل نباشد .

وقتی درمان های دیگر موثر باشند .

بیوفیدبک

سر درد