بلاک عصبی و اثرات آن

بلاک عصبی

بلاک عصبی یا مسدود کردن راه امواج عصبی روشی است که از یکصد سال پیش تا امروز برای ارزیابی و درمان هر دو درد حاد و مزمن به مار رفته است و یک داروی شیمیایی را نزدیک یک عصب خاص تزریق می کنند تا جلوی عصبی مربوط به انتقال حس در را در مسیر های نُسی سپتیو (nociceptive) بگیرد (مسیرهای نُسی سپتیو مسیرهایی عصبی هستند که سیگنال های درد ناشی از عوامل فیزیکی یا شیمیایی را از بافت های بدن به مراکز احساس درد می رسانند) . با مسدود کردن این مسیرهای عصبی آن ناحیه از بدن بی حس می شود .

بلاک عصبی و اثرات آن

تکنیک های بلوک عصب بخش با ارزشی از برنامه ی کنترل درد را تشکیل می دهند و به کمک آنها کارهای درمانی دیگر هم امکان پذیر می شود . کلا ً بلاک عصب به دو دسته ی وسیع به شرح زیر تقسیم می شود :

بلاک های عصبی تخریبی (neurolytic blocks) یا عصب کُشی که عبارتند از تزریق موادی مثل فِنُل یا الکل به روی عصب و این مواد مسیرها عصبی انتقال درد را خراب می کنند . این کار باعث تسکین دائمی درد نمی شود، و ممکن است تکرار تزریق لازم آید . آثار جانبی هم دارد و ممکن است به اعصاب کناری آن ناحیه صدمه بزند و عضله از کار بیفتد . بنابراین بلاک های تخریب کننده ی عصب را برای بیماری های دردناک شدید و بیمارانی که دیگر امیدی به زنده ماندنشان نیست در نظر می گیرند .

بلاک های عصبی غیر تخریبی (nonneurolytic blocks) که در آن مواد غیر تخریبی مانند بی حس کننده های موضعی مثلا ً لیدُکائین (lidocaine) یا بوپیواکایین (bupivacaine) را به کار می برند . گاهی ماده ی تزریقی ترکیبی از یک بی حس کننده ی موضعی و داروهای دیگری مورد استفاده قرار می گیرد . بلوکه کننده های غیرتخریبی راه انتقال درد را سد می کننند بی آنکه مسیرهای “نُسی سپتیو” ار خراب کرده باشند . بنابراین مصرف درمانی زیادی دارند .

بلاک عصبی ممکن است قدری دردناک و استرس آور باشد . معمولا برای آماده کردن بیمار جهت بلاک عصبی، یک بی حسی موضعی در او انجام می دهند . مهارت و تجربه ی دکتر در انجام بلاک عصب برای توفیق در این کار اهمیت زیادی دارد . عموما ً این کار به دست متخصص بیهوشی انجام می شود . گاهی بلاک عصب را به طور سر پایی انجام می دهند، در مواردی هم لازم است بیمار مدتی کوتاه در بیمارستان بستری شود .

اثرات بلاک عصب

بلاک عصب می تواند برای درمان هر دو نوع درد حاد و کهنه موثر باشد . در برنامه های مربوط به کنترل درد، بلاک عصب اثراتی به شرح زیر دارد :

اثرات تشخیصی بلاک عصبی

بلاک عصب ممکن است به پزشک برای تشخیص محل و علت درد کمک کند . مثلا ً با بلاک عصب می توان بین درد موضعی و دردی که مربوط به پزشک در تشخیص حالات بیمار به هنگامی که درد ندارد کمک کند .

پیش آگهی

بلاک عصب می تواند به پزشک کمک کند تا اثرات مربوط به عملیات دیگری را که منجر به بلاک دائم عصب خواهد شد پیش بینی کند .

پیشگیری با بلاک عصبی

مدارکی در دست است که نشان می دهد بلاک عصب را برای پیشگیری از پیشرفت درد می توان به کار بُرد . تجویز بلاک عصب پیش از بعضی از جراحی ها ممکن است بعضی نشانگان (سندرم های) درد پس از جراحی را برطرف کند .

درمان با بلاک عصبی

بلاک عصب علاوم بر التیام محل و منبع درد و علاوه بر تسکین خود درد کمک هایی دیگری هم می کند . مانند کسی که درد دارد ممکن است دچار کشش های عضلانی و ناتوانی در درست ایستادن یا درست نشستن شود و سپس دردهایش شدت یابد . بلاک عصبی می تواند آن چرخه ی معیوب را متوقف کند، هر چند معمولا ً با تزریق دارو و بلاک عصب نمی توان تسکین دائم درد دست یافت .

بسیاری متخصصان بلاک عصب، بلاک عصب را با درمان های دیگری، مانند فیزیوتراپی توام می کنند . این روش های درمانی توام ممکن است موثر تر باشد .

درمان دیسک کمر

درمان آرتروز گردن

اوزون تراپی

کمر درد

2 thoughts on “بلاک عصبی و اثرات آن

1. مهدی عالمشاه - اسفند ۱۳, ۱۳۹۷ در ۶:۱۲ ب.ظ

آیا کسی در سن ۷۶ سالگی که دچار تنگی کانال نخاعی بوده و از عمل جراحی نتیجه نگرفته جهت انجام بلاک عصبی تسویه میشود ؟درصد ریسک چگونه است؟

• pardisclinic - اسفند ۲۰, ۱۳۹۷ در ۲:۲۳ ب.ظ

سلام بله